Waarom prestaties meten?


Over het algemeen worden de prestaties gedefinieerd als de effectiviteit van het behalen van doelen. Het is echter van belang om op basis van meerdere indicatoren prestaties in kaart te brengen om een goed en gegrond beeld te krijgen van de prestaties. Zeker gezien het feit dat de resulterende informatie gebruikt wordt bij de strategie bepaling en verdere bedrijfsvoering. De juiste manier van prestatie meten moet over tijd meerdere indicatoren bevatten om rekening te houden met relaties die in vroege stadia beter of slechter presteren maar uiteindelijk later waardevolle voordelen opleveren.

Elke organisatie heeft haar eigen redenen om prestaties van leveranciers en partners te meten. Een greep uit de redenen waarom het zo belangrijk is:

  • Kosten:
    De bottom-line verbeterd omdat (proces) kosten verlaagd worden en efficiëntie slagen gemaakt kunnen worden. Bovendien, door prestaties in kaart te brengen, kunnen er betere en sneller budgettaire beslissingen gedaan worden en kunnen de processen binnen de organisatie beter gemanaged worden.
  • Strategie:
    Afstemmen van strategische activiteiten aan het strategisch plan. Het stelt ondernemingen in staat om strategieën uit te rollen en te implementeren doordat er feedback is waarmee de strategie implementatie begeleid kan worden.
  • Processen:
    Doordat de efficiëntie inzichtelijk gemaakt wordt, is er een goede rationele basis om de processen te selecteren die (het eerst) verbeterd moeten worden
  • Best practices:
    Het stelt managers in staat om de ‘best practices’ te identificeren en hier gebruik van te maken.
  • Benchmark:
    Het stelt ondernemingen in staat verschillende benchmarks uit te voeren, zowel binnen als buiten de organisatie.
  • Toekomst:
    Het stelt ondernemingen in staat om betere voorspellingen te kunnen doen met betrekking tot (toekomstige) relaties en deze voorspellingen te toetsen, op basis van prestatie gegevens uit het verleden.
  • Supplier en Partner fit:
    Door prestaties te meten van leveranciers en partners kan er vastgesteld worden welke leveranciers en partners goed of juist niet goed bij de organisatie passen.
  • Upgraden existing partnerships:
    Doordat inzichtelijk wordt gemaakt op welke punten de relatie verbeterd kan worden is het mogelijk de relaties naar een hoger niveau te tillen.

Met de door The3 ontwikkelde methode worden de prestaties van allianties in kaart gebracht. Het is een robuust data collectie en beoordeling systeem welke eenvoudig, simpel en overzichtelijk is. De prestaties van leveranciers en partners worden op een gedetailleerde wijze tastbaar gemaakt en interventies worden ontwikkeld om de prestaties te verbeteren. Daarnaast vormt de methode een co-creatie platform om meer dan alleen prestatie gegevens uit de gecollecteerde data te halen. Klik hier voor meer informatie over de methode of hier om een afspraak te maken.