Case 1: Partner meting


Case 1: Partner meting
Industrie: Bouw

Doel:
Na het segmenteren van leveranciers en strategische partners heeft de opdrachtgever aangegeven haar leveranciers en strategische partners op een overzichtelijke manier te willen monitoren, met het uiteindelijke doel om kosten te besparen, te kijken in welke mate er sprake is van (mis)fit en de relaties naar een hoger niveau te tillen. De behoefte voor een simpel, gebruiksvriendelijk en centraal platform waar de gehele portfolio van leveranciers en strategische partners beoordeeld kon worden was dan ook groot.

Betrokken partijen:
Om een goed beeld van de relatie te krijgen zijn er diverse stakeholders betrokken bij het proces (afdeling overschrijdend waaronder: IT, Inkoop, Operationeel en Facilitair management). Het totaal aantal stakeholders bedroeg in deze case 24 personen. Deze 24 personen konden gezamenlijk een goed beeld geven van de prestaties van de leverancier/partner op economisch, strategisch, operationeel, innovatie en relationeel gebied

Situatie voordat er met de opdracht is begonnen:
De opdrachtgever had reeds een segmentatie van leveranciers en strategische partners. De intentie werd uitgesproken om de relatie met leveranciers en (bestaande) strategische partners te verbeteren. De prestaties van strategische leveranciers en partners werden al afzonderlijk van elkaar gemonitoord door account managers op zeer verschillende manieren. Een eenduidige prestatie meting ontbrak.

Resultaat:
In deze case zijn de prestaties van (strategische) partners gemeten. Bij een meting van (strategische) partners kan in de meeste gevallen de prestaties vanuit drie perspectieven bekeken worden. De hieronder genoemde resultaten hebben betrekking op een meting met één partner in één kwartaal.

Case 1 partner

Een selectie uit de bevindingen:

  • Economisch:
    Vanuit het perspectief van de partner is de samenwerking op economisch perspectief niet optimaal. Er kunnen verregaande financiële besparingen gerealiseerd worden: “Door een nieuw productie systeem te implementeren kan er alleen al op de energie kosten 2% bespaard worden op de totale contract waarden” (werknemer partner). Bedrijf A is echter in dit kwartaal tevreden met de economische prestaties. Een verschil in de opvatting van de economische prestaties wordt hiermee inzichtelijk gemaakt.
  • Operationeel:
    Het stroomlijnen van administratieve processen resulteert in efficiëntie slagen. Met name de communicatie tussen de organisatie, de kwaliteit en de snelheid waarmee het desbetreffende product wordt geleverd zijn in de daarop volgende kwartalen verbeterd.
  • Innovatie:
    Vanuit het perspectief van de partner wordt er door bedrijf A te weinig gebruik gemaakt van nieuwe bouwmaterialen en werk methode: “Wij gebruiken sinds twee jaar duurzame bouwmaterialen, duurzaamheid is bij bedrijf A nog geen structureel onderdeel van het bouwproces” (werknemer partner).
  • Kennis:
    Bedrijf A is van mening dat ze veel leren van hun partner op het gebied van duurzame bouwmaterialen: “Onze partner loopt voor op het gebied van duurzame bouwmaterialen en daar leren wij veel van” (werknemer opdrachtgever).

Gerealiseerde impact:

  • Kosten besparing op contractwaarden.
  • Afstemmen van wederzijdse doelstellingen en visies met betrekking tot de partnership.
  • Efficiëntere operationele samenwerking.
  • Een aantal van 10 toepasbare ideeën om de productie efficiënter in te richten en betere producten te kunnen aanbieden.
  • Toegenomen toewijding en ambitie ten aanzien van de partnership.
  • Risico profiel van strategische partners in kaart gebracht.
  • Verificatie van partnertype.
  • Vergelijking van partners met dezelfde diensten en producten (waaronder: een top 10 lijst van best presterende partners).
  • Sturingsinformatie voor management.
  • Inzichtelijk maken van partner fit.